Privotal Response Treatment
Wat is PRT? De focus van deze behandeling is gericht op het stimuleren van de sociaal- communicatie vaardigheden. Het stimuleren van de sociaal-communicatieve vaardigheden houdt in: het stellen van vragen, opmerkingen maken en leren een gesprek aan te gaan met anderen. De technieken die de kinderen leren zijn handvaten om initiatieven te nemen voor het contactleggen met een ander persoon. Door de techniek toe te passen ontstaat meer wederkerigheid in de interactie.

Hoe het werkt.
De technieken lenen zich uitstekend om op een plezierige manier in de dagelijkse routine toe te passen. Hierdoor ontstaat een natuurlijke manier van leren. De PRT-behandeling is namelijk gericht op de interesses van kinderen en jongeren waarbij het plezier van het leren voorop staat.
De vier kernvaardigheden van de behandeling zijn:
– Motivatie (tot interactie)
– Sociaal initiatief nemen
– Reageren op meerdere kenmerken (volgens context denken)
– Zelfmanagement
Achtergrond.
Kinderen nemen van nature veel initiatief om contact te leggen, het kind maakt spelenderwijs kennis met vaardigheden als oogcontact, wachten op je beurt, het imiteren van, gespreksvaardigheden, het herkennen van emoties, het gebruiken van taal en sociale regels.
Bij kinderen met autisme en of ontwikkelingsproblemen kan het nemen van initiatieven uitblijven of in mindere mate voorkomen. Hierdoor worden veel natuurlijke leermomenten gemist. De beperkte motivatie tot het richten van anderen is veelal voor de kinderen het kernprobleem om verder te komen in de ontwikkeling. Doordat de PRT-behandeling zich richt op dit kernprobleem en de technieken biedt komen andere vaardigheden op een natuurlijke wijze ook tot ontwikkeling.
